An Bord. AIDA Selection On board. AIDA Selection Die AIDAcara auf ihrer Kreuzfahrt durch die Winterlandschaft vor Tromsoe in Norwegen. The AIDAcara on a winter cruise, calling in on Tromsoe in Norway. turschauspiels jeden Gast mit einer warmen Decke.“ Und als es Tage später 40 Zentimeter Neuschnee gab, halfen die Passagiere sofort begeistert mit, das Deck von mehr als 100 Tonnen Schneemasse zu befreien – denn erst dann konnte die AIDAcara ihre Route fortsetzen. Exklusives Reisen, außergewöhnliches Routing – oder aber bekannte Destinationen zu ungewöhn- lichen Jahreszeiten. Dafür steht AIDA Cruises mit ihrem neuen Selection Konzept, das die Reederei im Herst 2016 eingeführt hat und mit dem sie die Schiffe der ersten Generation aufwertet. AIDAaura, AIDAcara und AIDAvita verfügen nicht alle über Balkonkabinen oder über eine große Auswahl an Restaurants wie die großen und neueren Schiffe der Kussmundflotte. Dafür aber können sie aufgrund ihrer kleinen Größe charmantere und exklusivere Häfen anlaufen. Um sie an die Ansprüche dieses exklusiven Reisens anzupassen, kam AIDAvita im Frühjahr extra in die Werft, um sie einem umfang- reichen Beauty-Programm zu unterziehen. Während bei den Reisen auf großen AIDA-Schiffen das Erlebnis an Bord im Vordergrund steht, ist es bei der Selection-Klasse eindeutig die Destination. Oder, wie Michael Stendebach, Direktor Product Develop- ment AIDA Cruises, es formuliert: „AIDAaura, AIDA- cara und AIDAvita sind mit ihren Gästen gewachsen. Die Selection-Bucher sind allesamt Repeater, also seit vielen Jahren AIDA-Kreuzfahrer, die viel gesehen haben. Sie möchten heute gezielt Orte ansteuern und Häfen im Rahmen von Overnight-Aufenthalten erleben.“ Genau hier holt sie die Reederei mit dem Selection Programm ab. Nicht mehr „One-size-fits- all“, wie Stendebach betont, sondern individuell und originell entworfene Reisen. So spiegeln sich die Destinationen immer auch an Bord. Bei einer Reise um Schottland etwa, wo die Passagiere einen hauptberuflichen „Nessie-Hunter“ besuchen konnten, brachte der Entertainment-Manager einen Dudelsack an Bord, dazu fanden Whiskey-Verkos- tungen statt. Auch kulinarisch wird die Nähe zur Destination aufgegriffen: Der Küchenchef geht täg- lich auf Märkte und zaubert lokale Drei-Gänge-Me- nüs, die in den Selection-Restaurants zum Preis für je 19,95 Euro angeboten wird. Auch geht es an Bord der kleinen Schiffe familiä- rer zu, die Crew ist näher am Gast und kann auf spezielle Bedürfnisse besser eingehen. „Wir konnten so die Qualität im Service erheblich steigern“, sagt Stendebach. Außergewöhnlich ist auch die Flexibi- lität, die das AIDA Management seinem leitenden Personal auf den drei Selection-Schiffen lässt. „Gibt es in einem Hafen etwas Besonderes an einem anderen Tag als dem unseres geplanten Schiffs-An- laufes zu sehen, können wir spontan das Routing ändern“, erklärt Stendebach. Für die schöne Art des Reisens gibt es eben kein strenges Drehbuch. Genau so wenig wie fürs Leben. On the larger AIDA ships there is an emphasis on the on-board experience; in contrast, the focus in the Selection Class is very much on the destina- tion. Or, as Michael Stendebach, Director Product Development AIDA Cruises, puts it: “AIDAaura, AIDAcara and AIDAvita have evolved with their guests. The people booking Selection cruises are all repeat guests who have been cruising with AIDA for many years and have seen many places. Now, they want to visit selected destinations and experience the ports for longer with overnight stays.” This is precisely what makes the Selection portfolio so appealing. It’s not about “one-size-fits-all”, as Stendebach points out, but about offering individual cruises with inspiring itineraries. The destination is reflected in the on-board activities. On a trip to Scotland, for example, after passengers visited a professional “Nessie Hunter” the entertainment manager produced a set of bagpipes and organised whisky tastings. The culinary treats on board also focus on the destination: the chef visits markets and cooks delicious, locally-inspired, three-course meals which are available in the Selection restaurants for a set price of €19.95. The atmosphere on board the smaller ships is more relaxed and informal; the crew are closer to guests and can cater to special requirements. “The small scale has enabled us to raise the high quality of our service considerably,” says Stendebach. AIDA’s management also gives staff on board the three Se- lection ships an unprecedented degree of flexibility. “If there is a special attraction or event in a port that doesn’t coincide with our cruise plan, then we can spontaneously change the routing,” explains Stendebach. It just goes to show that there’s no fixed script for the most relaxed form of travel – just like life itself. Anyone looking down at the deck of AIDAcara last winter would have seen a strange sight: passengers gathered in the middle of the night at sub-zero temperatures, with sleepy faces and dressed only in nightwear and slippers. Was this a pyjama party for hard-core enthusiasts as part of a new on-board entertainment programme? “Far from it,” says General Manager Heiko Schliek – now on board AIDAvita, laughing. “But on a cruise to Far North, when the Northern Lights appear you need to move fast – there’s no time to get dressed.” At the explicit request of the passengers the captain broadcast a wake-up call through the PA system in the cabins, which otherwise happens solely in an emergency. Nobody wanted to miss the aurora borealis, a breathtaking, rare, natural light display that can only be seen in the winter season. A cruise through winter landscapes? It’s not something that appeals to everyone. Most people tend to book cruises to warmer climes to escape the dark months, while northern routes are more popular in mid-summer. “Anyone can do the Far North in summer,” says Schliek laconically, praising the friendly, informal atmosphere and the special spirit on board this cruise. “Nobody got chilly,” says Schliek. “Our attentive crew took care of everything and handed out warm rugs to everyone watching the magical spectacle.” A few days later, after forty centimeters of new snow had fallen, the passengers enthusiastically joined in to clear over 100 tons of snow from the decks, allowing AIDAcara to continue on her journey without delay. Exclusive cruises and fascinating routes, or popular destinations outside the usual season is the essence of AIDA Cruises’ new Selection portfolio, launched in autumn 2016 and which focuses on the ships of the first AIDA generation. Not all the cabins on AIDAaura, AIDAcara and AIDAvita have balconies and there isn’t a vast choice of dining venues like on the bigger and newer ships of the cruise line with the signature lips. However, their smaller size allows these ships to call in on charming ports that are off the beaten track. In order to refurbish her to the ele- vated standards of these exclusive cruises, AIDAvita was sent to docks in the spring for a comprehensive beauty make-over. - 48 - n e s r e d n A e k Å s r a L : O T O F